| Matematikplanering år 7 ht-13 | |||
| Vecka | Läxa | Övrigt | Kapitel & centralt innehåll |
| 34 | Ingen | Endast fredagslektion | Kap. 1: Tal och räkning |
| 35 | Annan | Månd. Kontaktdag | Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer. |
| 36 | 1 | Talsystemets utveckling från naturliga tal till reella tal. Metoder för beräkningar som använts i olika historiska och kulturella sammanhang. | |
| 37 | 2 | Centrala metoder för beräkningar med tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digital teknik. Metodernas användning i olika situationer. | |
| 38 | 3 | Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga och matematiska situationer och inom andra ämnesområden. | |
| 39 | 4 | friluftsdag fredag | |
| 40 | 5 | Kap. 2: Stort, smått och enheter | |
| 41 | 6 | Metoder för beräkning av […] volym hos geometriska objekt, samt enhetsbyten i samband med detta. | |
| 42 | 7 | Centrala metoder för beräkningar med tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digital teknik. Metodernas användning i olika situationer. | |
| 43 | 8 | Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga och matematiska situationer och inom andra ämnesområden. | |
| 44 | Ingen | Lov | |
| 45 | Annan | Prov tis kap 1-2 | |
| 46 | Annan | Kap. 3: Längd, tid och samband | |
| 47 | 9 | Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga och matematiska situationer och inom andra ämnesområden. | |
| 48 | 10 | Tabeller, diagram och grafer samt hur de kan tolkas och användas för att beskriva resultat av egna och andras undersökningar, till exempel med hjälp av digitala verktyg. Hur lägesmått och spridningsmått kan användas för bedömning av resultat vid statistiska undersökningar. | |
| 49 | 11 | friluftsdag torsdag | |
| 50 | 12 | ||
| 51 | Ingen | Avslutning fredag | |
torsdag 19 september 2013
Planering ht åk7
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar